.: بالصور| توقعات خطيرة وصادمة للجميع من أستاذ بجامعة الأزهر بشأن سعر الدولار بالدليل ويقدم نصائح هامة للمواطنين

بالصور| توقعات خطيرة وصادمة للجميع من أستاذ بجامعة الأزهر بشأن سعر الدولار بالدليل ويقدم نصائح هامة للمواطنين








بالصور| توقعات خطيرة وصادمة للجميع من أستاذ بجامعة الأزهر بشأن سعر الدولار بالدليل ويقدم نصائح هامة للمواطنين
نقلا عن مصر 5
قال المدرس المساعد بكلية التجارة بجامعة الأزهر الدكتور ” على عبد العزيز”، زاعماً أن الدولار الأمريكي سوف يرتفع لرقم كبير خلال الأيام القادمة، حيث كانت تدوينه التي نشرها الأسبوع الماضي على احد مواقع التواصل الاجتماعي  صادمة  للجميع.

نص التدوينه
وأضاف ” عبد العزيز ” من خلال تدوينه له عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي ” فيس بوك” كاتباً بالنص



” الدولار واخد اتجاه الانخفاض من 3 أيام زي ما توقعت من شهرين ولسه فيه انخفاض أكبر الأيام الجاية .. المهم استعدوا إنكم تشتروا دولار على قد ما تقدروا خلال الفترة الجاية .. الحد الأدنى لتأمين أسرة من 4 افراد لمدة من 5 الى7 سنين من 5000 دولار إلى 20000 دولار والحد المتوسط من 21000 دولار إلى 50000 دولار واللى يقدر يأمن نفسه باكتر من كده يا ريت ومحدش هيخسر أبدا لأن الدولار فى مارس 2019 هيعدى ال 150 جنيه وفى ديسمبر 2019 هيعدى الـ 250 جنيه”


وتابع : ” اللي معاه دهب يغيره دولار حسب الحد المناسب ليه .. الاحتفاظ بالذهب بكميات كبيرة للمصريين داخل مصر خطر كبير .. بلاش شرا عربيات دلوقتى خالص ولا أي سلع معمرة .. وبلاش جمعيات الفلوس اللي بين الأصدقاء والقرايب والمعارف .. وبلاش شرا شقق أو أراضي فى محافظات المواجهة تحديدا .. اللي مسافر بره يحافظ على اكل عيشه حتى ولو بياكل عيش حاف .. الأسهم والسندات والوداعي والشهادات والديون طويلة الأجل والأقساط على الغير كأنك بترمى فلوسك فى البحر”.
واستطرد: “بوست تحليل رئيسي من نوفمبر 2016 وحتى ديسمبر 2018 مع ملاحظة ان من يونيو 2018 ارتفاع سعر الدولار هيكون جنوني ومتجه لـ 300 جنيه وفعلا هيوصل سعر الدولار الواحد لـ 300 مع نهايات 2019 وبدايات 2020”

شاهد..


من فضلك شارك هذا الموضوع اذا اعجبك

ضع تعليقا أخي الكريم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوظة المحترف للمعلوميات ©2012-2013 | ، نقل بدون تصريح ممنوع . Privacy-Policy| أنضم ألى فريق التدوين