اخبار بلدنا : قرار اخر تحت الدراسة يترتب عليه ضربة قاصمة لمدخري الأموال في مصر ويحمل في طياته حلا سريعا للأزمة الاقتصادية الحالية

قرار اخر تحت الدراسة يترتب عليه ضربة قاصمة لمدخري الأموال في مصر ويحمل في طياته حلا سريعا للأزمة الاقتصادية الحالية






قرار اخر تحت الدراسة يترتب عليه ضربة قاصمة لمدخري الأموال في مصر ويحمل في طياته حلا سريعا للأزمة الاقتصادية الحالية
تتجه وزارة المالية المصرية، بالتعاون مع البنك المركزي في الفترة المقبلة ، لتنفيذ خطوة مهمة ، تلك الخطوة سيكون لها مردود إيجابي في اتجاه، وسلبي في اتجاه آخر ، وتلك الخطوة تم تجريبتها في بعض الدول وحققت ثمار عظيمة ونتائج مبهرة.

حيث أكد   مستشار وزير المالية، الدكتور عبد المنعم مطر، أن وزارة المالية والبنك المركزي المصري وجهات اقتصادية أخرى بصدد دراسة جادة لتغير شكل العملة المصرية عما عليه الآن وهذه الدراسة لها مردودان إيجابي على الدولة وسلبي على مدخري الأموال.



 الجانب الإيجابي:-
أنه بتغير شكل العملة سيتم إيداع المخرات المالية الموجودة عند الأشخاص في البنوك ممايزيد من أرصدة الأموال في البنوك واستثمارها مع تشريع قوانين وضوابط تقنن السحب من تلك الأموال مرة أخرى.

الجانب السلبي:-
سيكون على مدخري الأموال ، فسيتم من خلال تلك الخطوة معرفة ثروات الأشخاص الحقيقية ، فإن كانت هذه الثروات زائدة عن الحد سيكون صاحبها ممن يوجه لهم سؤال من أين لك هذا ؟ وبالتالي سيتم معرفة الفاسدين من خلال تلك الخطوة ومحاسبتهم.

وقد نوه من قبل الخبير الاقتصادي ، هاني توفيق عن تغير شكل العملة ، والجهاز القومي للمدفوعات الذي يرأسه رئيس الجمهورية بنفسه ، مؤكدا على أن الهند قامت بنفس الخطوة من أشهر قليلة وحققت نتائج عظيمة.

من فضلك شارك هذا الموضوع اذا اعجبك

ضع تعليقا أخي الكريم

هناك تعليقان (2):

  1. طيب لو انا معايا مليار جنيه واشتريت بيهم كام ارض على كام فيلا باسم ولادي ولا حتى كام كيلو دهب ولما العملة تتغير ابيعهم تاني هتحلها اذاي .. الشعب المصري عايز معاملة خاصة مينفعوش الاساليب البدائية دي

    ردحذف
  2. اساسا سياسه فاشله ..هو لو فيه حد بيشيل فلوس بيخليها على هيئتها لأ طبعا لإما يحولها لدولار او يورو وطبعا متقدرش الدوله تغير شكلهم هما كمان ﻹما يشترى بيهم دهب وكده كده الدهب بيغلى مع الوقت مش بيرخص زى الجنيه ..وشوف بقى البشوات الخبراء اللى مبيفهموش حاجه وهو انت بمجرد ما تنزل الكلام ده وتشوف تأثيره على الناس حتى اللى عنده شوية فلوس شايلها هيجرى ويشترى بيها ويغيرها بالدولار وده هيخلى الدولار يعلى اكتر فى وقت فيه ازمه اصلا ..والله انا ماشفت ناس بيديروا اقتصاد بالفشل ده وبالجهل ده .

    ردحذف

جميع الحقوق محفوظة المحترف للمعلوميات ©2012-2013 | ، نقل بدون تصريح ممنوع . Privacy-Policy| أنضم ألى فريق التدوين